תכנית ‘בית התה’, שבוע העיצוב 2024
שכבת האבן הדקה העוטפת את עולמנו הבנוי עשויה מכל מי ומה שלא זכה להיכנס אל התיבה, שקע במשך דורות בים הגדול ונעשה לאבן. הם הגיבורים התרבותיים האמתיים של סיפור המבול.
חיפויי האבן של היום, שיצנחו כמו מגדל קלפים אחרי המבול הבא, נושאים עדויות בנות זמננו מפי מי שלא ימצאו את מקומם בתיבה העתידית. העדויות כתובות בשפה חדשה, קוד מן ההווה שיהפוך עם הזמן והשכחה לצופן נסתר בעיני בני העתיד. דרך שפה, קול וחומר, "טתיס" הופכת את שאריות ההווה למונומנט עתידי לעבר מדומיין.
1| לוחות הבבלים אשר ניבאו את אסונות הממלכה
2| גליל כורש הוא מסמך מאמצע המאה ה-6 לפני הספירה, המכיל הכרזה של המלך כורש הגדול לבבלים תחת שליטתו.
3| אבן רוֹזֶטָה היא אסטלת גרנודיוריט ממצרים העתיקה אשר עליה חקוק צו מלכותי, שהוצא בממפיס בשנת 196 לפנה”ס מטעם המלך תלמי החמישי.
4| מצבת חמורבי, שעליה נחקקו חוקי חמורבי.
5| כתובת ביסותון היא כתובת רב-לשונית העשויה מתבליט על צלע הר ביסותון הקדוש.
6| זאב רבן ביקש לקרוא את בניית שכונת בית הכרם מתוך השימוש באבן המקומית ביחס לעבר המקומי של העיר.
7| הכותל המערבי, ירושלים 1967
8| בניה מסורתית באבן, סוף המאה ה-19
10| צ"ר אשבי, בתיעודיו את ירושלים, נתן אשבי תשומת לב מיוחדת לאופנים בהם הבנייה החופשית מחומרים מגוונים מסכנת את תפיסת עיר האבן תנ"כית.
9| תצורות הקרקע המרכיבות את המערך הגיאולוגי של ירושלים
11| נספח בינוי של מבחר תכניות מאושרות למגדלים ברחבי ירושלים. מתוך: מערכת המידע הגיאוגרפי העירונית.
12| פרויקט אשטרום בקרית יובל.
13| סיתות באבן
14| אבן מהעתיד
16| יציקת בוצה
15| אבקת בוצה
17| אבנים ומחברים מודפסים במדפסת תלת-מימד
"העבר", כותב ל"פ הארטלי בפתח ספרו The Go-Between, "הוא מדינה זרה; עושים שם דברים אחרת." מעניין לחשוב על העבר כמקום, מרחב, טריטוריה פתוחה ואינסופית, מוכרת וזרה בה בעת.
אך ההתבוננות בעבר נכוחה, התשוקה להסיק ממנו דבר-מה, הן חמקמקות, בלתי אפשריות.
לעולם לא נוכל להכיר את המדינה הזרה ההיא;
הזמן שחלף הרחיק אותנו מאלו שקדמו לנו,
שינה את מהותנו ללא היכר.
אך שוב ושוב, כמו אשת לוט, אנו ממרים את פי המלאכים ומבקשים להביט לאחור. אנו עושים זאת לאו דווקא על מנת להפיק תועלת מחקר העבר, אלא כדי למקם עצמנו ביריעת הכוכבים הנפרשת בין העבר והעתיד. הסיפורים שאנו מספרים על אודותיהם הם ההתחלות והקיצים של ההווה בו אנו מצויים, המרחב המתמשך שכמו מבטל את ההבטחה של העתיד, דוחה את הקץ עד אין סוף.
מקור המילה עיצוב הוא, ביוונית עתיקה, ברעיון של חיפוש אחר דבר חמקמק, כזה שלא ניתן לתפוס במלואו. המעשה העיצובי, אם כן, בניגוד למשמעותו הלטינית אשר מבקשת למסגר ולתחום, מעוגן בהצבת שאלה. עבודתנו לא מבקשת לשהות במרחב של מלאך ההיסטוריה של ולטר בנימין, בסערה של החורבות והקידמה. אנו מבקשים לעשות מעשה עיצובי מורכב ביחס לזמן. איננו מעוניינים אך ורק לצפות בעיי החורבות הנערמים. מתוך הטלה עצמית וקולקטיבית אל העתיד, ביקשנו לייצר מבט אל ההווה מתוך עתיד מדומיין.
זו אינה ספקולציה על טכנולוגיה עתידית, או בריאה של מרחב הנצחה טקסי להווה שלנו. במקום זאת אנו תוהים מה ראוי שנזכור אותו, ומציעים במענה את הדברים הפשוטים, הזולים והדקים אשר מחפים את עולמנו. הם יהפכו להיות סימני ההווה שלנו בעתיד, לוחות הברית שלנו, או, כפי שכותבת נטליה גינצבורג בספרה "לקסיקון משפחתי", "הרומית שלנו, אוצר המילים של ימינו שחלפו ועברו [...] כמו כתב החרטומים המצרי והכתובות של האשורים והבבלים, עדות לגרעין חיוני שחדל להתקיים
אך מוסיף לחיות.
18| אבנים סרוקות בתלת-מימד
יוצרים | זהר אלמקייס, ייטב בוסירה, אלי קלר, נדב שפיגל
עיצוב | גיל דויד, ויקה ליבמן, עידן דרעי, שמואל אפטר
פיתוח web | ניב יהושע דרייפוס אבודרם
קרדיטים דימויים
0| דימויים 1-15: שמואל אפטר
1| צילום: Cuneiform Digital Library Initia
2| מתוך: British Museum
3| מתוך: British Museum
4| מתוך: Louvre Museum
5| מתוך: ויקיפדיה
6| זאב רבן
7| מתוך: הצלמניה
8| מתוך אוסף מטסון
9| מתוך: "טבע וארץ", גל' 294 , מאי 1987 .
הוצ' החברה להגנת הטבע, ירושלים. עמ' 2
10| מתוך CRA/21 Archive Center, King's | 1918
Collage, Cambridge, England
11| מתוך מערכת המידע הגיאוגרפי העירונית
12| צילום: ליאור פתאל
13| דימויים מתוך: דוד קרויאנקר, אדריכלות בירושלים -
הבנייה הערבית מחוץ לחומות, פרק חמישי: תהליך הבנייה - טכנולוגיה ופולקלור, 1985
14| שמואל אפטר
15| קים סררו, דניאל משה וניב לוי
16| קים סררו, דניאל משה וניב לוי
17| עידן דרעי וויקה ליבמן
18| עידן דרעי וויקה ליבמן